قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

بشر امروز از تعقل فلسفی و تفکر می گریزد و روی به بازی ها و سرگرمی هایی می آورد که ذاتا مبرای از تفکر باشند : فوتبال ، جک ، پات ، آتاری ، سینما و تلویزیون و علی الخصوص کارتون

سید شهیدان اهل قلم
آقا سیدمرتضی آوینی

أین برجامیون: به بهانه پاره شدن برجام بی فرجام!

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۲۳ ق.ظ

بد نیست به مناسبت به فنا رفتن برجامی که از ابتدا سرنوشتش محکوم به فنا بود را در ایامی که رسما به فنا رفته است یک مرور اجملای داشته باشیم به برخی از نکات و صحبت های برجامیون و کسانی که برجام را به ملت پیشکش کردند در قبل و پسابرجام.

حسن روحانی در 24 اردیبهشت 92 اینچنین می گوید: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. ... آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت تر است» (منبع: دیپلماسی ایرانی)
حسن روحانی در کتاب خود "امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای" درباره مذاکرات هسته ای با اروپایی ها در دوران آقای خاتمی در سالهای 82 الی 84 چنین می نویسد: «در اینجا می خواهم نکته ای را بگویم که ممکن است خوشایند اروپا نباشد، ولی چون این مسئله تکرار شده است که چقدر به اروپا اعتماد داریم؟ مثالی می زنم تا نظرم روشن شود. اگر پول و امکانات کافی برای خرید ماشین بنز ندارید و یک ماشین پیکان می خرید، توقع شما باید در حد پیکان باشد، بعد نباید گله کنید و توقع داشته باشید که چرا پیکان سرعت بنز و استحکام بنز را ندارد. به هر حال پیکان است. باید توقع پیکان را داشته باشید و نه بنز. ... ضمن اینکه متاسفانه امریکا وقتی فشار را زیاد می کند، اروپایی ها قدرت ایستادگی ندارند. این را ما شاهد بودیم. به هر حال پیکان است. بعضی انتقاد نکنند که چرا از اول نرفتید بنز بخرید؟ بنز بهتر بود و سریع تر ما را به هدف می رساند و مطمئن تر هم بود و با دردسر کمتر. امکانات ما در حد پیکان بود  اجازه نداشتیم بنز بخریم. »  

آقای روحانی در موضع دیگر همین مسأله را مطرح می کند:

«البته مذاکره با اروپا بهترین گزینه برای همکاری نبود، ولی انتخاب بهتری هم نداشتیم. من با بیانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1383 گفتم ما بین دوچرخه و پیکان مخیر بودیم. دوچرخه غیر متعهدها و پیکان، همان انگلیس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم (امریکا) بود، ولی ما اجازه نداشتیم از آن استفاده کنیم. پس ناچار شدیم بین آن دو، پیکان را انتخاب کنیم. در این حالت، دیگر نباید توقع بنز از ما داشته باشید. »

حالا چرا زمانی که کدخدا برجام را پاره کرده آقای روحانی دوباره قصد رفتن به سمت پیکان را دارد! خود جای سؤال و ابهام است!

یکشنبه 27 دی ماه 94 روز اجرای برجام بود و اکنون در آستانه دومین سال اجرای برجام هستیم و می خواهیم بجای تحلیل! صرفا به مواضع دولت پیرامون برجام و تیترهای روزنامه های حامی دولت در روز اجرای برجام  بپردازیم. چرا که معتقدیم این اظهارات و وضعیت موجود چنان واضح است که هرگونه تحلیلی در این مورد آب در هاون کوبیدن است!

حسن روحانی در 17 خرداد 94: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

حسن روحانی در 16 اسفند 94: برجام یک مثل آفتاب تابان است وقتی که فردی چشمش را ببندد می‌گوید که شب است و او باید چشمش را باز کند و ببیند که آفتاب است.

حسن روحانی در 19 بهمن 94: به ما می‌گویند حالا که برجام انجام شده دولت باید برای مردم رفاه بیاورد مگر ما برجام را آورده‌ایم، برجام را خود ملت آورد و ما خادم مردم هستیم و پیروزی ملت اراده خدای متعال بود و همان خدا هم برای این ملت رفاه و سربلندی بیشتر خواهد آورد و چنین ملتی که توانسته است برجام را بسازد، کشور را هم خواهد ساخت و ما هم به قدرت این ملت بزرگ افتخار خواهیم کرد.

حسن روحانی در 19 فروردین 95: فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده، دائمی و ابدی نیست، همان‌طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند و عبور می‌کند، همه فرصت‌ها این‌چنین است، برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی و در زمینه تعامل با جهان و جذب سرمایه‌گذاری و وحدت بیش‌تر و اتحاد در درون کشور ما است.

سید عباس عراقچی در 18 مرداد 94: می‌خواهم به خودمان این توافق را تبریک بگویم و آن را باید جشن گرفت و تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم. یک دستاورد دیگر فرو ریختن مبنای روانی تحریم‌هاست و هر کس که از لیست تحریم‌ها خارج شود، سوئیفت هم علیه آن اجرا نخواهد شد و ۸۰۰ نهاد و فرد در ایران از تحریم‌های سوئیفت خلاص خواهند شد

اکبر ترکان مشاور روحانی در 30 شهریور 94: هر یک روز تأخیر مجلس در بررسی برجام، 100 میلیون دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

مجید انصاری معاون روحانی در بهمن 94: آنچه در مذاکرات هسته ای تحقق یافت و دستیابی به برجام، چیزی شبیه معجزه بود و اگر فرصتی در آینده نزدیک پیش آید پشت صحنه مذاکرات ۱۸ ماهه سرداران دستگاه دیپلماسی و گفته ها و ناگفته ها، بیان می شود.


تیتر روزنامه ها در روز اجرای برجام

روزنامه آرمان امروز در 27 دی 94: تحریم ها به تاریخ پیوست. هاشمی به رهبر انقلاب تبریک گفت.

روزنامه آفتاب یزد در 27 دی 94: تحریم رفت

روزنامهن شرق در 27 دی 94: اینک بدون تحریم

روزنامه ابتکار در 27 دی 94: تحریم ها هم رفت.

روزنامه اعتماد در 27 دی 94: صبح بدون تحریم

روزنامه افکار در 27 دی 94: لغو تحریم های ظالمانه را بر ملت شریف ایران تبریک می گوییم

روزنامه ایران در 27 دی 94: پس از 13 سال، بحران هسته ای به پیروزی دیپلماسی منجر شد. فروپاشی تحریم

روزنامه دنیای اقتصاد در 27 دی 94: روز شکست حصر اقتصادی

روزنامه قانون در 27 دی 94: سلام بر ایران بی تحریم. خلاص شدیم

حسن روحانی (27 اردیبهشت 96): چجور آب و صابون بیاریم و روی تان را بشوریم؟! ناراحتید تحریم برداشته شده؟! کاسبان تحریم ناراحتید؟! می خواهید تحریم برگردانید تحریم بر نمی گردد!! شما می خواهید با دنیا مذاکره کنید؟! شما بلدید با دنیا مذاکره کنید؟! شما زبان دنیا را می فهمید چیه؟! شما در فهم زبان ملت خودتان گرفتارید! 


از این نیز بگذریم که جناب صادق زیباکلام در مهر 94 گفت: « ما هم که گفتیم با توافق ایران گلستان میشود دروغ گفتیم!» یا جناب آقای مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق هم در گفتگوی با حسین دهباشی در خصوص مبالغه ها و بزک کردن برجام ابراز داشت: «من مبالغه رو قبول دارم ولی این مبالغه ها باید می شد برای اینکه فضا، خیلی فضای تنگ و ترشی بود دولت باید یک قدری این رو در حقیقت بزک می کرد که بتواند در حقیقت حرفش را به کرسی بنشاند!»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی