قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

بشر امروز از تعقل فلسفی و تفکر می گریزد و روی به بازی ها و سرگرمی هایی می آورد که ذاتا مبرای از تفکر باشند : فوتبال ، جک ، پات ، آتاری ، سینما و تلویزیون و علی الخصوص کارتون

سید شهیدان اهل قلم
آقا سیدمرتضی آوینی

آقای روحانی سخن خود را در این گفتگوی تلویزیونی با مذاکرات هسته ای این دولت شروع کرد و از همین ابتدا مسائلی را بیان کردند که متأسفانه چندان درست نبوده برای مثال ایشان گفتند: 

«ما در طول دو سال به صورت مداوم مذاکراتی داشتیم که به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و بقیه متعهد بودند و ایران هم کاملاً متعهد بود.» در این مورد جا داشت آقای حسن روحانی صادقانه به مردم می گفت که ما تمام تعهدات خود را با نهایت تواضع و فروتنی انجام دادیم اما از همان ابتدا مذاکرات نه تنها پس از برجام یا از زمان روی کار آمدن ترامپ! بلکه در زمان اوباما حتی در پس از توافق ژنو آمریکایی ها بدعهدی های بسیار کردند ولی ما بنا به دلایلی چشم بر روی منافع ملی و عزت ملی بستیم و همانطور که طرف غربی در مذاکرات بدعهدی می کرد اما ما خوش عهدی می کردیم و صنعت هسته ای را روز به روز ضعیف تر می کردیم. 

جناب آقای روحانی در گفتگوی خود با مردم بگونه ای صحبت می کردند که انگار مشکل فقط دولت ترامپ هست و حساب آمریکا از دولت ترامپ جداست و از طرفی همچنان از دستاوردهای خیالی برجام می گفتند تا جایی که قطعنامه 2231 را از دستاوردهای خوب و قابل دفاع برجام بیان کردند و گفتند: «ما در برجام یک دستاوردی داریم و آن قطعنامه 2231 است که این قطعنامه اولاً تحریمهای قبلی را ملغی می‌کند، ثانیاً همه کشورها را دعوت می‌کند که از برجام پشتیبانی بکنند و آنچه در برجام توافق شده است در شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم شده است.» جا دارد این سؤال را از آقای روحانی بپرسیم که چگونه از این قطعنامه دفاع می کند وقتی که این قطعنامه در مسائل موشکی و منطقه ای ما و روابط ایران با حزب الله لبنان و سوریه و ... دخالت کرده و خواستار عدم حمایت ایران از حزب الله و سوریه و جنبش حماس و فلسطین و ... شده است؟! در ضمن چگونه این قطعنامه توانسته برجام را حفظ کند در صورتی که آمریکا براحتی از آن خارج شده و تحریم های جدید و شدیدتری را نسبت به ایران و کسانی قصد تجارت با ایران را دارند، اعمال کرده است؟ جا داشت جناب روحانی بجای کلی گویی در مورد برجام و قطعنامه 2231، دقیقا و شفاف می گفتند که ما در برجام مشخصا چه دستاورد ملموسی برای اقتصاد کشورمان بدست آورده ایم بجز رکود و معطل کردن تمام ظرفیت ها و سر کار گذاشتن سرمایه گذارها و مردم که هر روز منتظر فردایی بهتر بودند تا و همینگونه کل کشور معطل برجام و دستاوردهای مشعشع آن شد.

جناب پرزیدنت در این گفتگوی خود از مقابله اروپا با آمریکا می گویند! خیلی جالب است واقعا جا دارد که از ایشان بپرسیم آیا خود شما در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای خود ذکر نکردید که: «سومین مسئله، تاثیر پذیری سه کشور اروپایی از امریکا بود. در دو نوبت در مذاکره با سه وزیر اروپایی [یعنی انگلستان، آلمان و فرانسه] وقتی به آنها گفتم مشکل ما این است که شما اختیار کافی در مذاکرات ندارید و در همه موارد باید از امریکا اجازه بگیرید، به شدت دلگیر شدند و وزیر امور خارجه فرانسه با تاکید بر استقلال کشورهای طرف مذاکره، از طرح این مسئله از سوی من گله مند شد. اما برای ما کاملا روشن بود که آنها در مسائل مهم قادر نیستند مستقلا تصمیم گیری نمایند.» آیا این جملات شما نیست که در کتاب خود ذکر کرده اید؟ چگونه الان از مقابله اروپا از کدخدای خود یعنی آمریکا دم می زنید؟!

حسن روحانی در این گفتگوی خود نیز بیان داشتند که: «قولی که اروپا ، چین و روسیه به ما دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند، هم برای فروش نفت و هم برای اینکه روابط بانکی ما با دنیا حفظ شود.» نمی دانم چرا جناب روحانی همچنان اصرار بر این دارند که بگویند مشکلات روابط بانکی ما در پسابرجام برطرف شده در حالی که متعدد مسئولین بانکلی و دیگر مسئولین دولتیو غیردولتی از پابرجا بودن مشکلات نقل و انتقالات بانکی گفته اند. برای مثال جناب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جانسون وزیر خارجه انگلیس در 18 آذر 96 خطاب به او می گوید: «شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده اید.»

در مورد نوسانات بازار ارزی هم جناب روحانی به کلی گویی بسنده کرده و علی رغم اشاره به عامل افزایش حجم نقدینگی، اما بیان نکردند که مسئول حجم نقدینگی در کشور دولت هست که سیاست های پولی خاصی را اعمال می کند و آسمان ریسمان بافته تا بگوید که این نوسانات ارزی ربطی به سؤمدیریت و تدبیر دولت ایشان ندارد.

در پایان باید عرض کنم که جناب حسن روحانی بهترین راه حل برای برون رفت از این وضعیت اول از همه صداقت هست و قبول اشتباهات اما متأسفانه شما همچنان اصرار بر راه اشتباه خود دارید و همچنان می خواهید مشکلات معیشتی مردم و اقتصاد کشور که ریشه درونی دارد را از طریق دیپلماسی حل و رفع کنید و تا زمانی که شما این مسیر اشتباه را ادامه دهید مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

نظرات (۱)

  • مصطفی چمران
  • سلام جالب بود 
    به وبلاگ منم سر بزنید 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی