قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

بشر امروز از تعقل فلسفی و تفکر می گریزد و روی به بازی ها و سرگرمی هایی می آورد که ذاتا مبرای از تفکر باشند : فوتبال ، جک ، پات ، آتاری ، سینما و تلویزیون و علی الخصوص کارتون

سید شهیدان اهل قلم
آقا سیدمرتضی آوینی

متأسفانه در چند سال اخیر در کشور شاهد یک آنارشی و هرج و مرج سیاسی در سطح سران قوا را شاهد هستیم بنحوی که در پنج الی شش سال گذشته تمامی مواردی که مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف شخصا ورود کرده اند و دستور پیگیری داده اند توسط سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه بطور کامل از آن تخطی شده است و از آن بدتر اینکه هیچ کسی هم چندان این هرج و مرج سیاسی و تخلفات سران قوا از دستورات صریح رهبری را چندان که باید و شایسته هست پیگیری نکرده است. و این موضوع نگرانی زیادی را در نویسنده این مطلب ایجاد کرده که این رویه در پیش گرفته شده توسط سران قوا بشدت برای آینده جایگاه و حرمت رهبری و ولایت فقیه در کشور بسیار خطرناک است.


و اما مواردی که در پنج الی شش سال گذشته رهبری بوضوح و صریح ورود پیدا کرده اند عبارتند از:

موضوع بورسیه های غیرقانونی و رانتی که یک کلاغ چهل کلاغ شد و توسط شخص رئیس جمهور جناب حسن روحانی به آن دامن زده شد.

تعیین خطوط قرمز و چارچوب های کلی معین برای مذاکرات هسته ای و پس از نادیده گرفته شدن آن شروطی که برای اجرای برجام تعیین کردند.

ورود صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری در موضوع حقوق نجومی برخی مدیران و مسئولان

موضوع تخلفات متعدد در انتخابات ریاست جمهوری 1396 که رهبری در آن ورود کردند و به دستگاه های نظارتی و قضایی دستور پیگیری دادند.

مطالبه رهبری از قوه قضائیه در برخورد با متخلفان درون دستگاه قضایی

ورود رهبر معظم انقلاب به موضوع سند فاجعه بار 2030 که دستور توقف این سند ننگین را دادند اما اخبار و شواهد همچنان گویای عدم توقف اجرای این سند است که اخیرا در مدرسه ای در غرب تهران شاهد فاجعه ننگین آن بودیم و اخبار دیگری که مبنی بر اجرای این سند در شهرها و کلان شهرهای مختلف می رسد مثل قم و اراک و ...


در مورد موضوع بوسیه ها رهبری در 13 تیرماه 94 در دیدار با اساتید دانشگاه ها بیان داشتند: «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله‌ی بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البتّه بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارشهای دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم...» (لینک منبع)

مقام معظم رهبری در  موضوعاتی چون پیگیری تخلفات انتخابات ریاست جمهوری 1396 و اهمال کاری در پیگیری بورسیه ها و مطالبه از قوه قضائیه مبنی بر برخورد قاطعانه با تخلفات درون قوه قضائیه در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه در 12 تیرماه 96 که متأسفانه متن کامل بیانات و صوت یا فیلم آن منتشر نیافته و صرفا در سایتهای رسمی (leader.ir و khamenei.ir) متن کوتاه بصورت اخبار آن جلسه منتشر شده، آمده است: «ایشان موضوعاتی همچون مسئله‌ی انتخابات، ریزگردها و بورسیه‌ها را نمونه‌هایی از عرصه‌های لازم برای حمایت از حقوق مردم برشمردند و گفتند: البته در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به‌درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید.» و «البته در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهم‌تر است، زیرا مردم مسائل را می‌بینند و متوجه می‌شوند و نباید اینگونه احساس شود که قوه‌ی قضائیه با متخلفانِ قضائی، برخورد نمی‌کند.» (لینک منبع)

که متأسفانه علی رغم وعده ی رئیس قوه قضائیه مبنی بر انتشار نام و تصویر قضات متخلف در رسانه ها در بهمن ماه 96 اما همچنان از انتشار اسامی قضات متخلف خبری نیست. البته شاید تمامی قضات همه درست کارند و تقریبا هیچ! قاضی متخلفی نداریم. (لینک خبر وعده رئیس قوه قضائیه)

در موضوع ارائه چارچوب های کلی و خطوط قرمز برای مذاکرات هسته ای هم مقام معظم رهبری در دیدار اول سال 1395 در حرم امام رضا علیه السلام بیان داشتند: «وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم.»! (لینک منبع)

یا تأکید بسیار مقام معظم رهبری بر اجرای متناظر تعهدات طرفین و عدم قبول انجام تمامی تعهدات ایران در ابتدا و سپس منتظر ماندن برای اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل و یا عدم پذیرش محدودیت های بلند مدت 10-12 ساله و ... که در خطوط قرمزها مشخص شده (لینک منبع) که درباره میزان عمل به این خطوط قرمز در واقع باید بگوییم تقریبا هیچ! کدام از خطوط رعایت نشده است.

در موضوع شروط رهبری برای اجرای برجام هم در نامه ای به رئیس جمهور  بدین گونه آمده است که: «لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است» و «در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند» (لینک منبع)

در مورد حقوق های نجومی هم مقام معظم رهبری در در دیدارهای مختلف بر لزوم پیگیری و گلایه از عدم پیگیری بیاناتی داشتند مثلا: «موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است ... این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم رسانده شود.» 2 تیرماه 95 (لینک مبع)

رهبری در مورد موضوع حقوق های نجومی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در 3 شهریور ماه 95 بیان داشتند: «به نظر من برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوّه‌ی مجریّه هم نیست. در همه‌ی قوا و در همه‌ی سازمانها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوّه‌ی مجریّه جلوی چشم است و حالا مثلاً بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوّه‌ی مجریّه نیست که باید برخورد کند، قوّه‌ی قضائیّه هم در جای خود -آ‌نجایی که جای ورود قوّه‌ی قضائیّه است- بایستی برخورد کند.» (لینک منبع)

یا دوباره مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش در 7 آذرماه 95 بیان داشتند: «ناتمام ماندن کارها، سؤال و اشکال ایجاد می‌کند و متأسفانه اکنون این وضعیت در بعضی بخشهای مختلف کشور دیده می‌شود که ازجمله‌ی این مسائل، موضوع حقوقهای نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه‌ی رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.» (لینک منبع)

در موضوع توقف اجرای سند 2030 هم رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 17 اردیبهشت 96 بیان داشتند: «یک مسئله‌ی دیگر هم من اینجا عرض بکنم: این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو ... اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم.» (لینک منبع)

باز در مورد اجرای سند 2030 حضرت آقا در 19 اردیبهشت 97 در دانشگاه فرهنگیان ابراز می دارند که: «آخرین مسئله‌ی در این بخش از عرایض من، مسئله‌ی سند انحرافی ۲۰۳۰ است. سال گذشته(۸) بنده رسماً علناً قاطعاً منع کردم از اینکه این کار انجام بگیرد؛ مسئولین آموزش و پرورش استقبال کردند، دنبال کردند؛ منتها بنده شنیده‌ام در بخشهای مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا میکند؛ این معنایش این است که اختیار مهم‌ترین مسئله‌ی کشور در دست دیگران باشد.»


و کلام آخر اینکه، این چه وضعیتی است که دچارش شده ایم؟! یعنی چه که رهبری بعنوان شخص اول مملکت در این چند سال اخیر در هر مورد و موضوعی که قاطعانه و مکرر ورود کرده اند شاهد تخطی مسئولان رده بالا در سطح سران سه قوه هستیم. این چه معنایی دارد؟ چرا کسی این مسائل را پیگیری نمی کند؟! بعد باز هم ما بگوییم که چرا رهبری در فلان موضوع ورود نمی کند؟! خب این این تعداد موضوعاتی که صریحا و مکرر در مکرر و قاطعانه ورود کردند سران قوا چه غلطی کرده اند؟

تازه این هم بماند که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در 16 مرداد 91 در مورد حضور سران کشوری و لشکری در دانشگاه ها بیان داشتند: «از مطالب دیگری که گفته شد، مسئله‌ی حضور مسئولان در دانشگاه است. این اشکال کاملاً وارد است. من عقیده‌ام این است که مسئولین باید در دانشگاه‌ها شرکت کنند؛ رؤسای سه قوه، مسئولین میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولین سپاه و نیروهای مسلح؛ اینها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهای گفتنىِ دانشجوها را بشنوند» (لینک منبع)

یا در موضوع بسیار مهم مفاسد کلان اقتصادی که مقام معظم رهبری در دهم اردیبهشت 80 فرمان هشت ماده ای را صادر فرمودند مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی که این خود یک پرونده مجزا دارد که ما برای آن وبلاگ «سرانجام یک فرمان» در نظر گرفته ایم و شما می توانید در آنجا ببینید که سران سه قوه چه میزان فرمانبردار بوده اند در این موضوع در دوره های مختلف از سال 80 تاکنون!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی