قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

تراوشات و دغدغه های ذهنی یک انسان

قلمرو اندیشه

بشر امروز از تعقل فلسفی و تفکر می گریزد و روی به بازی ها و سرگرمی هایی می آورد که ذاتا مبرای از تفکر باشند : فوتبال ، جک ، پات ، آتاری ، سینما و تلویزیون و علی الخصوص کارتون

سید شهیدان اهل قلم
آقا سیدمرتضی آوینی

اخیرا مقام معظم رهبری در یک دیداری که با جمعی از فعالان فرهنگی خارج از کشور داشته اند در جواب ابراز نگرانی یکی از حضار پیرامون آینده انقلاب اسلامی بیان داشتند که: «نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هیچ‌کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ این را به همه بگویید.»

شاید این جمله در نگاه اول خیلی سطحی بیان شده باشد و عده ای بگویند با این اوضاع مملکت چگونه می توان نگران نبود؟! بله می توان نگران نبود البته به شروطی که به نیروهای انقلابی برمی گردد.

بنده با توجه به آشنایی که با ادبیات حضرت امام و مقام معظم رهبری پیدا کرده ام دو نکته را در ادبیات این دو بزرگوار بعنوان شاه کلید دریافت کرده ام و آن دو محور و دو اصل عبارتند از: اصل تکلیف گرایی و دوم اصل اعتماد به نصرت الهی است.

شکی نیست در زمانی که کفر خارجی و نفاق داخلی دست در دست یکدیگر عزم نابودی انقلاب را کرده اند اگر نیروهای مؤمن انقلابی تکلیف خود را بشناسند و بدان عمل کنند یقینا نصرت الهی هم در کنار آن خواهد بود و این نصرت الهی است. و نصرت الهی در طول تاریخ در جاهایی که به حسب ظاهر کار جبهه حق تمام شده بود، ورق کاملا برگشته و جبهه حق پیروز شده است برای مثال می توان چند شواهد تاریخی گذشته دور و حتی معاصر را نام برد:

زمانی که حضرت ابراهیم را گرفتند و به آتش افکندند به حسب ظاهر باید آتش جان حضرت را می گرفت اما نصرت الهی نتیجه دیگری را رقم زد که هیچ کسی حتی فکر و تصورش را هم نمی کرد و کوهی از آتش بر ابراهیم خلیل علیه السلام تبدیل به بوستان شد.

دوم زمانی که حضرت موسی با قوم خود خواست از مصر خارج شود قرآن در این باره می فرماید: «وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَکًا وَلَا تَخْشَى ﴿77﴾  و در حقیقت به موسى وحى کردیم که بندگانم را شبانه ببر و راهى خشک در دریا براى آنان باز کن که نه از فرارسیدن [دشمن] بترسى و نه [از غرق‏شدن] بیمناک باشى»

یا وقتی که انسان، زمان پیامبر اسلام (ص) در ذهن خود مجسم و تصور می کند شاید با هیچ دو دوتا چهار تای عقلی و تحلیل ظاهری نتوان پیروزی اسلام را در آن زمان و مکان و در آن شرایط تصور کرد اما وقتی که پیامبر اسلام (ص) به تکلیف الهی خود عمل می کند خداوند متعال بهترین نتیجه را برای این عمل به تکلیف قرار می دهد وقتی شئب ابیطالب را انسان به یاد می آورد و یا غزوات و جنگ های رسول خدا را انسان تصور می کند دست قدرت الهی است که انسان مشاهده می کند.

یا بیاییم نگاهی به عصر خود بیندازیم همین 40 سال پیش در ایران انقلاب اسلامی که رخ داد شاید هیچ کس نمی توانست چنین چیزی را حتی تصور کند که شاهی که توسط ابرقدرت های دنیا پشتیبانی می شود و از پایین تا بالای کشور دست جاسوسان آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی هست و بدست آنها اداره می شود و زمانی که کارتر رئیس جمهور آمریکا ایران را جزیره ثبات (10 دی ماه 1356) معرفی می کند، چگونه می شود که در یک سال و یک ماه بعد از این سخنرانی رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت ابرقدرت های آن روز سقوط می کند؟! آیا این بجز دست قدرت الهی بود که اراده حق را بر طاغوت غلبه داد؟! یا همین جنگ تحمیلی که هشت سال به طول انجامید و تمام دنیا در آن روز به صدام هرگونه که از دستشان بر می آمد کمک کردند کمک مالی، کمک تجهیزات جنگی و کمک ارسال نیروی نظامی و کمک های جاسوسی و ... . اما نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که مجاهدت و استقامت جبهه حق بر کلمه «لا اله الا الله» نصرت الهی را شامل حال خود کرد این نصرت هم پیروزی های بزرگ و شگرف را رقم زد. پیروزی هایی در حد معجزه، بله معجزه!

حال جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با یکی از بزرگترین و مجهز ترین ارتش های دنیا یعنی رژیم صهیونیستی و جنگ هشت روزه غزه و جنگ های نیابتی در سوریه و عراق توسط داعش و با همکاری و هماهنگی و تجهیز آمریکا هم یک طرف. آیا در همه اینها نمی توان دست قدرت الهی را لمس کرد؟!

پس چنانچه حضرت آقا در این شرایط که به حسب ظاهر در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط می گویند نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشید یقینا از چیزی خبر دارند که ما اطلاع نداریم و بقول معروف: 

گر نگهدار من آنست که من می دانم

شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد


بشرطی که ما هم به تکالیف خود عمل کنیم، ان شاءالله.

نظرات (۱)

  • sokhanranidini رضا
  • سلام داداش به وبلاگ منم یه سر بزن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی